Thursday 14 January 2010

MORINZHI DAN MORINZYME



BUAH MENGKUDU

Buah mengkudu atau Morinda Citrifolia telah dimanfatkan oleh pelbagai masyarakat tempatan di kawasan tropika untuk memelihara kesihatan sejak dahulu kala. DXN mengeluarkan jus mengkudu segar hasil dari ladang sendiri dinamakan MORINZHI melalui teknik pemprosesan moden yang menyingkirkan rasa dan bau yang tidak menenangkan. Ia tidak ditambah bahan sebarang bahan pengawet atau bahan pewarna, perasa tiruan atau gula. Morinzhi adalah jus 100 % semulajadi sebagaimana asalnya dari kawasan hijau tropika.

KHASIAT BUAH MENGKUDU

1. Meningkatkan daya pertahanan tubuh badan.
Ia bertindak merangsangkan produksi sel T yang penting untuk melawan penyakit dan memperkuatkan sistem pertahanan tubuh terutama makrofaj dan limfosit dari sel darah putih serta mempunyai kesan anti bakteria.

2. Menormalkan tekanan darah.
Scopoletin dalam ekstrak buah mengkudu berfungsi untuk meluaskan pembuluh darah yang mengalami penyempitan. Ini akan meringankan tugas jantung yang bekerja kuat untuk mengepam dan menyalurkan darah ke seluruh tubuh.

3. Anti keradangan dan anti alergi.
Scopoletin dari ekstraknya boleh memperbaiki artritis dan sakit lutut.

4. Membantu mengatur beberapa pergerakan tubuh.
Scopoletin dapat membantu mengatur kegiatan tubuh seperti tidur, meyeimbangkan suhu badan, menentukan masa puberti dan sebagainya.

5. Melawan pertumbuhan tumor dan kanser.
Ekstrak mengkudu dapat menyekat pengaliran darah yang menuju ke sel-sel tumor dan mengelakkan pertumbuhan tumor tersebut.

Kepentingan enzim kepada tubuh manusia.

i. Menyelaraskan persekitaran dalaman tubuh badan.
> menguatkan sel-sel badan
> meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrien
> menyeimbangkan pH badan
> detoksifikasi.

ii. Anti inflamasi dan anti keradangan

iii. Anti bakteria

iv. Keupayaan penguraian sel-sel

v. Membersihkan darah

vi. Keupayaan membina sel-sel baru

Kepentingan enzim yang dihasilkan dari buah mengkudu.

Buah mengkudu sangat istimewa kerana ia kaya dengan Proxeronine dan enzim Proxeronase. Enzim Proxeronase diperlukan untuk menyempurnakan tindak balas biokimia dalam sintesis Xeronine daripada Proxeronine di dalam usus.

Fungsi Xeronine.

i. Xeronine melindungi dan mengekalkan bentuk dan keupayaan molekul protein supaya ia dapat menembusi dinding sel dan seterusnya membentuk tisu yang sihat. Dengan adanya tisu yang sihat, badan akan berfungsi dengan baik.

ii. Xeronine yang dapat dihasilkan dari proxeronine dapat membantu dalam membesarkan liang-liang membran pada sel-sel badan. Ini membolehkan molekul protein dan asid amino yang bersaiz besar untuk memasuki sel-sel badan. Jadi, ia dapat membantu sel-sel menyerap nutrien-nutrien dari makanan dan suplimen dengan berkesan.

iii. Xeronine menunjukkan kesan positif ke atas sel-sel yang menyebabkan timbulnya rasa ceria. Hasilnya mereka yang mengamalkan pengambilan mengkudu berperasaan lebih baik dan bertenaga.

iv. Xeronine dapat memperbaiki sel-sel yang rosak dan mengaktifkan sel-sel yang lemah di dalam badan.

Cadangan pengambilan: Morinzhi boleh diminum terus antara 1 hingga 2 sudu dua kali sehari. Boleh dicampurkan dengan air suam atau air sejuk atau sebarang campuran jus lain.

DXN juga mengeluarkan jus mengkudu dinamakan morinzyme. Ia adalah jus mengkudu yang diperam (tapai) semulajadi untuk mengeluarkan rasa yang beraroma pada minuman ini.

Cadangan pengambilan morinzyme: 2 sudu besar dicampu ke dalam air sejuk atau suam.


Peringatan: goncang botol sebelum digunakan dan simpan di dalam peti sejuk setelah dibuka.

Kandungan : 285 ml.

Harga pengguna: RM 44.00

No comments: