Thursday 8 April 2010

5. GANODERMA: RAJA HERBA YANG AJAIB

MISELIUM (GL )

Moselium dihasilkan daripada ganoderma Lucidum yang berusia 18 hari. Miselium ini kaya degan enzim vitamin yang diperlukan oleh tubuh dengan jumlah Polisakarida yang empat kali lebih banyak dari Ganoderma (RG)

Fungsi utama Miselium adalah menyeimbangkan sistem tubuh dengan mengembalikan fungsi organ dan mengaktifkan semula sistem pertahanan badan.


Di samping itu Miselium juga bermanfaat untuk

• Meningkatkan kecerdasan otak ( ia juga disebut sebagai tonik otak )
• Mencegah dan mengendalikan sel-sel barah
• Memperkuatkan sistem pertahanan badan
• Membantu membersihkan racun-racun di dalam tubuh
• Membekalkan vitamin dan mineral
• Menguatkan fungsi lambung dan ginjal

Catatan tambahan:

a. Berdasarkan penelitian yang dibuat, miselium ternyata mampu menyerap vitamin dan zat-zat mineral dengan lebih cepat berbandinga dengan Ganoderma.
b. Dari penelitian di bebarapa buah negara lain, Miselium dipercayai berfaedah dalam membantu memulihkan pertumbuhan barah. Dalam satu eksperimen, 3 kelompok tikus putih disuntik dengan sel yang telah rosak. Tikus kelompok A tidak diberikan Miselium ataupun Ganoderma. Kelompok B diberikan Ganoderma sahaja manakala kelompok C diberikan Miselium sahaja. Setelah 20 hari, sel barah pada ketiga-tiga kumpulan tikus itu diukur. Keputusannya, tikus kumpulan A mempunyai barah sebesar 450 mm2, tikus kelompok B sebesar 290 mm2 dan kelompok tikus C sebesar 200 mm2 . ia membuktikan bahawa miselium lebih aktif dalam mencegah barah dan mengendalikan sel-sel yang tidak normal.

Bersambung ke bahagian 6...

No comments: