Wednesday 14 April 2010

8. GANODERMA: RAJA HERBA YANG AJAIB.


PENGGUNAAN GANODERMA ( RG dan GL )

 
GANODERMA LUCIDUM (RG )

MICELIUM (GL )

Cara pengambilan:
1 kapsul Rg dan 1 kapsul GL =  1 pasang 

Minggu pertama
1 pasang setiap hari
Minggu kedua
2 pasang setiap hari
Minggu ketiga
4 pasang setiap hari
Mnggu keempat dan seterusnya
6 pasang setiap hari

Untuk kanak-kanak di bawah 5 tahun hanya perlu mengamalkan pengambilan Gl sahaja. Bagaimanapun sekiranya mereka mempunyai masalah kesihatan, ia harus dimulakan dengan mengambil ½ pasang sahaja. Kaedah ini juga boleh digunakan ke atas mereka yang berusia 60 tahun ke atas atau menderita penyakit yang parah.

Pengguna harus mengurangkan jumlah pengambilan sekiranya tindak balas sampingan yang diperolehi sangat teruk. Sebaliknya anda boleh terus mengamalkan pemakanan sekiranya tidak ada tindak balas yang berlaku.

Pengguna boleh menambah jumlah pengambilan hingga 9 pasang atau 12 pasang sekiranya mengalami penyakit kritikal dan masih tidak mengalami apa-apa tindk balas selepas mengambil 6 pasang sehari. Dos pengambilan boleh ditambah secara bertahap mengikut jenis penyakit yang dialami. Sebagai contoh, penyakit kanser harus mengamalkan pemakanan sehingga 18 pasang ke atas ( megados).

Apabila pengguna telah berasa sihat selepas mengambil enam pasang, anda boleh mengurangkan pengambilannya secara bertahap sehingga 4 atau 2 pasang. Jumlah pengambilannya berbeza mengikut jenis masalah kesihatan yang dialami. Bagaimanapun, ia selalu dimulakan dengan mengambil 1 pasang, dua pasang, empat pasang dan enam pasang. Pengambilannya mestilah setiap hari bagi mendapatkan faedah pemulihan yang efektif.

Masa yang paling baik untuk mengambil pemakanan ini ialah ketika perut masih kosong.

Catatan tambahan:

RG dan GL juga boleh digunakan dengan membuka kapsulnya dan menaburkan terus ke dalam mulut atau dicampurkan  dengan air, susu ataupun bubur terutama bagi kanak-kanak.

Tiada sebarang pantang untuk mengamalkan pemakanan RG dan GL   ini termasuklah pengguna ubat dan pil serta wanita hamil.

Bagi pengguna yang sedang mengambil ubat atas nasihat doktor, terukan pengambilannya khusunya penyakit darah tinggi, sakit jantung, kencing manis asma dan sebagainya. Setelah memulakan pemakanan RG dan GL, kurangkan pengambilan ubatan lain secara bertahap. Cara pemakanan RG dan GL adalah mengikut jenis penyakit.

Bersambung kebahagian 9...


No comments: