Saturday 10 April 2010

6. GANODERMA: RAJA HERBA YANG AJAIB.


PEMPROSESAN GANODERMA

Selain meneliti fungsi dan manfaatnya, penulis juga telah menemui kaedah memproses ganoderma Lucidum dan mengolahnya dengan teknik tertentu. Antara kaedahnya ialah:
1.       Pemisahan Benih Spora.
 Kaedah ini dilakukan untuk menghasilkan benih spora yang baru. Bagaimanapun kaedah ini tidak baik kerana berlakunya ketidakstabilan dalam pengawasan spesis.

2.       Tisu Kultur
Membiakkan Ganoderma dengan mengambil contoh daripada ibu Ganoderma sehingga membolehkan penghasilan spises Ganoderma yang berkualiti tinggi. Penulis menggunakan kaedah ini untuk memproses ganoderma Lucidum.

3.       Pemprosesan Organik
i.                     Sistem pananamannya 100 % secara organik
ii.                   Tidak menggunakan sebarang bahan kimia
iii.                 Kaedah pemprosesan yang mengandungi nutrien yang tinggi menggunakan sekam padi, beras tumbuk dan lain-lain bahan semulajadi.

4.       Kepekatan Asli
i.                     Pembekuan – 5 kg Ganoderma segar dibekukan hingga menjadi 1 kg ganoderma yang kering tanpa menggunakan haba
ii.                   Pemisahan serat serat yang tidak berfaedah dibuang daripada ganoderma yang telah kering dengan teknik yang khusus dicipta penulis. 4 kg ganoderma kering ditapis menjadi 1 kg. Perbandingan kepekatan ialah 20:1.
iii.                 Proses pembubukan – menghancurkan kulit ganooderma yang keras dan disusutkan menjadi ukuran mikro dengan teknik khusus. Semua zat-zat aktif ganoderma dipelihara dalam proses  yang dilakukan.

Hasil kajian

1.       Kesan pemulihan kesihatan yang tinggi diperolehi daripada Ganoderma Merah   

2.       Banyak spesis di dapati daripada Ganoderma Merah dan menjadi istilah yang biasa untuk keluarga Ganoderma.

 3.       Terdapat lebih 200 spesis Ganoderma Merah.

 4.      Enam spesis memilki kesn pemulihan yang tinggi iaitu Gano Ruyi,  Gano Bentuk Otak, Gano Kimshen, Gano Merak ( peacock), Gano Bentuk Hati dan Gano Bentuk Jantung.

DOKTOR TERBAIK


1.       Tubuh kita merupakan doktor terbaik

2.       Sistem pertahanan badan semulajadi adalah salah satu kaedah untuk memelihara kesihatan

3.       Kebanyakan masalah kesihatan yang berlaku adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan badan

4.       Ganoderma bertindak secara langsung terhadap tubuh dan bukan penyakit. Oleh itu tubuh mengatasi berbagai masalah kesihatan.



Bersambung kebahagian 7...

No comments: